
2. apríla 2020
Svadba v čase Corony
Ďalší článok mal byť o svadobnej degustácii, ktorú sme mali absolvovať v rámci nášho Projektu svadba. Ako však správne tušíte, naša svadba sa musela presunúť kvôli pandémii vírusu.
V jednom z minulých článkov sme písali, aké rôzne škrty môžu nastať, no napríklad i takýto. Napíšeme Vám teda, ako postupovať, ak ste aj Vy mali mať svadbu v mesiacoch, kedy svetom zúri táto choroba.
V podstate máte tieto možnosti:
- svadbu nechať v pôvodnom termíne, no urobiť ju len so svedkami niekde na úrade (ak ešte povoľuje obrady, pozor, niektoré obce obrady zakázali)
- svadbu skúsiť presunúť na iný termín v tomto roku (budú Vám ponúknuté štvrtky, nedele a podobne, no ak je Vaše miesto svadby veľmi obľúbené, netešte sa, ružové to vôbec nebude, v prípade menej vyťažených priestorov je možné, že si uchmatnete termín, ktorý sa Vám bude páčiť ešte tento rok)
- svadbu urobiť v inom termíne a na inom mieste
- svadbu presuňte na budúci rok, najmä ak ste túžili po svadbe pri peknom počasí a v exteriéri (tu však pozor, vyťažené miesta majú i rok vopred rezervované termíny, tak netreba dlho čakať)
- svadbu zrušte úplne, po prípade na dobu neurčitú (túto možnosť neodporúčame, predsa len ste sa rozhodli spečatiť svoj vzťah a bola by škoda do nechať plynúť do stratena)
My sme sa rozhodli pre možnosť presunutia svadby na rok 2021, prečo?
- priestor je veľmi vyťažený a tento rok nebola voľná sobota skôr ako na konci októbra, nakoľko máme hostí aj mimo SR, ktorí budú cestovať, sobota je jediná voľba
- chceli sme svadbu v teplom počasí a vonku, takže tento rok nebola šanca
- miesto, ktoré sme si vybrali si chceme nechať, nakoľko spĺňa všetky naše kritériá
- nie je isté, či budú tento rok a kedy otvorené hranice SR a štátov, z ktorých máme hostí
- v neposlednom rade je momentálna finančná situácia otázka, to sa týka nás i hostí (tí majú náklady na oblečenie, cestovanie, dary ai.)
Ako postupovať v prípade presunutia svadby
Keď sa už zmierite s touto možnosťou, je čas konať. V nasledujúcich bodoch Vám popíšem, ako sme postupovali my.
- Výber nového termínu
- Nahlásenie na matrike/ v kostole
- Kontaktovanie dodávateľov
- Kontaktovanie hostí
- Rozhodnutie o oznámeniach
- Čas na ďalšie plánovanie
Výber nohého termínu
Ako sme radili aj v minulých článkoch, pri výbere termínu sa riadite svojimi požiadavkami. V prípade presunu termínu najskôr oslovte vedenie miesta, ktoré ste si vybrali na svoju svadbu. Ak budete mať šťastie a nižšie nároky, ujde sa Vám termín ešte tento rok. My sme museli voliť už rok 2021, vybrali sme si vhodný termín a podpísali novú zmluvu, to je potrebné, aby všetko platilo. Dohodli sme sa i na presunutí zálohy, teda nebudeme nič navyše platiť. Čo sa týka zálohy a presunu termínu, väčšina prevádzkarov/majiteľov priestorov je ochotná preložiť všetky zálohy na nový termín, je to však ich dobrá vôľa, po prípade sa pozrite do podmienok, ktoré máte v podpísanej zmluve.
Nahlásenie na matrike/ v kostole
Teraz už máte nový termín, treba ho však oznámiť na všetky strany, ktoré sú vo Vašej svadbe zapojené. Jednou z nich je i matrika či kostol. Toto treba riešiť tiež s dostatočným predstihom. Zrušte im pôvodný termín a nahláste nový. Či už máte obrad na úrade/ v kostole, alebo na mieste konania svadby, zmena a potvrdenie nového termínu je veľmi dôležitou záležitosťou.
Kontaktovanie dodávateľov
Dodávateľov, ktorí sa podieľajú na uskutočnení Vašej svadby môže byť hneď niekoľko, spomenieme tých najčastejších:
- catering (ak neposkytuje priamo prevádzkar priestorov)
- ubytovanie (ak neposkytuje priamo prevádzkar priestorov)
- výzdoba (ak neposkytuje priamo prevádzkar priestorov)
- fotograf (po prípade i fotobúdka)
- kameraman
- DJ, kapela, technici (napríklad dodávatelia osvetlenia)
- čepčenie
- animátori
- vizážistka, kaderníčka, barber pre pánov
- doprava pre hostí
- objednávky na mieru, pozor najmä ak ste si niekam chceli napísať termín svadby (obrúčky, svadobná kniha ai.)
- tlačoviny (čo zostane rovnaké, môžete nechať, ale meniť sa bude pravdepodobne menu, zasadací poriadok…)
- kytica
- svadobná torta, candy bar, výslužky (ak neposkytuje priamo prevádzkar priestorov)
- svadobné šaty (dohodnúť i nové skúšanie, ak by sa niečo zmenilo na postave nevesty)
- bar servis
Dôležité! Ak sú veci, ktoré sa meniť nebudú, napríklad pierka pre hostí, ktorých počet sa dá odhadnúť a náklad na kus nie je až tak veľký, nerušte objednávky. Pomôžete tak v týchto ťažších časoch dodávateľom, ktorí sú radi každej uhradenej faktúre.
Všetkým dodávateľom nahláste zmenu, zrušte rezerváciu pôvodného termínu a rezervujte si nový, ideálne aj s podpisom novej zmluvy a presunom záloh (ak sa Vám podarí mať na všetko rovnakých dodávateľov, vrátenie záloh nežiadajte, nebudete na to musieť myslieť v budúcnosti a dodávateľom nepribudne problém s vrátením peňazí).
Kontaktovanie hostí
Momentálne každý chápe, aká je situácia. I napriek tomu je potrebné dať vedieť všetkým hosťom zmenu Vašej svadby. V tejto situácii môžete voliť formu e-mailu, SMS správy, správy cez sociálne siete, aplikácie, rozhovor cez telefón, po prípade i poštu. Hosťom ba ste mali dať vedieť najmä tieto veci:
- informácia o zrušení termínu
- informácia o novom termíne, čase i mieste (ak sa menili i tie)
- informácia o zrušení ubytovania (ak si vybavovali sami, aby si zrušili, ak ste im vybavovali Vy, informácia, že je zrušené)
- informácia o potvrdení (do kedy majú poslať potvrdenie účasti a počet osôb, ktoré sa na svadbe v novom termíne zúčastnia)
- iné špecifiká (napríklad či majú záujem o rezervovanie ubytovania)
Je dobré sa potom hosťom mesiac či dva vopred ešte pripomenúť a overiť si skutočné počty a požiadavky (napríklad na stravu – alergie…).
Rozhodnutie o oznámeniach
Už asi tušíte, že pôvodné oznámenia nebudú veľmi potrebné. Sú viaceré možnosti, ako s touto situáciou naložiť.
- prepísať dátum na oznámení ručne (ak ste ich ešte neposlali), nie je to však veľmi estetické
- dať vyrobiť nové oznámenia (ak ich ešte nemáte vytlačené, šikovný grafik prepíše dátum raz-dva, ak ich už vytlačené či poslané máte, musíte počítať s nákladom na novú tlač a poštovné)
- zmeniť s grafikom len dátum a oznámenia posielať elektronickou formou
- nemeniť nič a zmenu ohlásiť len správou alebo telefonátom (tu však riskujte, že hostia zabudnú termín, nebude sa im chcieť hľadať v histórii správ a budú Vám stále volať kvôli informáciám)
Čas na ďalšie plánovanie
Jednou z mála výhod presunu termínu je čas, ktorý získate. Môžete si teda v pokoji pozrieť ponuku, rozplánovať si veci podľa času, ktorý máte teraz navyše, ak si vyrábate niečo sami, tak nebudete v časovom strese.
My sme sa s novým termínom svadby už zmierili a tešíme sa na budúci rok. Ak by ste potrebovali poradiť, ako postupovať vo Vašom prípade, neváhajte nás kontaktovať, radi Vám pomôžeme. A nebojte sa, náš Projekt svadba je síce posunutý, ale aktuálne informácie o svadobných prípravách Vám budeme na blogu písať, keďže v našom tíme máme aj Projekt svadba 2, a teda druhú nevestu, ktorej termín sa snáď nepresunie a ostane pekne krásne v tomto roku. 😉